پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۰۷۷
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶

رنگ برند شما چه تاثیری بر مشتری هایتان دارد؟

وقتی می خواهید لوگو، وب سایت یا وسایل تبلیغاتی خود را طراحی کنید باید به پیامی که می خواهید در ذهن مشتری هایتان تداعی کنید اهمیت بدهید و رنگ برندی را انتخاب نمایید که در رساندن این پیام به شما کمک کند.

شعارسال: فرض کنید صاحب یک برند جدید هستید و یک محصول با نام درخور و کیفیت بالا را همراه با یک برنامهی مدون فروش برای ارائه به بازار آماده کردهاید. شاید تصور کنید که همه چیز برای شروع آماده است، در حالی که نکتهی مهمی وجود دارد که شما به آن فکر نکردهاید ولی در معرفی محصول شما نقش مهمی را ایفا میکند: رنگ برند.

شاید این طور به نظر برسد که رنگ، مسالهی کم اهمیتی است و فقط برای استفاده در وب‌سایت، لوگو و جزییات کار استفاده میشود اما بهتر است بدانید که رنگ برند شما اولین چیزی است که مردم با آن مواجه میشوند و میتواند به شدت نظر آنها را نسبت به محصولاتتان تحت تاثیر قرار بدهد.

چون قالب رنگها بر ناخودآگاه انسانها تاثیر میگذارد و احساسات آنها را به جریان می اندازد برای استفاده مناسب از آنها باید پشتوانه‌ی قوی علمی داشت. مطالعات نشان میدهد که انسانهای مختلف به روش‌های متفاوتی نسبت به رنگها واکنش نشان میدهند. با توجه به این مساله، طراحها و فروشندهها باید توازنی بین رنگها و سلیقهها برقرار کنند. اگر این کار به درستی انجام بگیرد، رنگها می توانند روی طرز فکر مشتریها تاثیر زیادی بگذارند و مردم را برای خرید محصول تشویق کنند.

پاملا وبر (Pamela Webber) به عنوان مسئول ارشد بازاریابی شرکت طراح ۹۹ (۹۹design) باور دارد که پاسخی که مشتریها به یک رنگ میدهند تحت تاثیر ۳ فاکتور قرار دارد: حس زیبایی شناختی، باورها و اعتقادات سنتی و تکامل تدریجی باورهایشان.

حس زیبایی شناختی: وبر اعتقاد دارد که ترکیب بعضی رنگها با یک دیگر بسیار دلنشین است، در صورتی که برخی دیگر اصلا هماهنگ نیستند و چون جلوهی زیبایی ندارد، مشتری را دل‌سرد میکند.از طرف دیگر ترکیب رنگهایی که با هم مشابهت دارند برای مشتریها بسیار چشمنواز خواهد بود.

باورها و اعتقادات سنتی: این موضوع بر این که چگونه فردی یک رنگ را درک میکند اثر میگذارد. این که لباس سفید عروس نشان دهندهی پاکی است یا لباس مشکی افراد عزادار، وقوع یک مصیبت را نشان میدهد، مثالهایی برای این موضوع هستند.

تکامل تدریجی باورها: محققان گمان میکنند که آن چه برخی از رنگها در ذهن ما تداعی میکنند، حاصل یک سیر تکاملی و تدریجی است. به عنوان مثال در حال حاضر افراد کمی هستند که رنگ مورد علاقهی آنها قهوهای باشد؛ چون این رنگ فرد را به یاد پوسیده شدن میاندازد در حالی که رنگ قرمز در تمام دنیا نشان دهندهی احساسات شدید است.

رنگبرند و مصرفکنندهها: مردم در مورد طیف رنگی برند شما چطور فکر میکنند؟

معنی رنگ برند

قرمز: هوس، سرعت، خشم، قدرت

نارنجی: انرژی، شادی، سرزندگی، بهبود

زرد: دوستی، جوانی، هیجان، شادی

سبز: طبیعت، تازگی، رشد، توازن

آبی: دانش، امنیت، اعتماد،آرامش

بنفش: سلطنت، ذکاوت، استقلال، معنویت

صورتی: لطافت، پرورش، نرمی

قهوهای: جدی بودن، قابل اعتماد بودن، تواضع

سفید: پاکی، تمیزی، صلح، تقوا

مشکی: رسمیت، تجلل، رازداری، جادو

خاکستری: بیطرفی، توافق، بلوغ، تسلط

آنالیزی که در مورد لوگوی بیش از ۵۰۰ شرکت صنعتی انجام گرفت نشان داد که بیشترین رنگ استفاده شده در لوگوها آبی است (۵۵%) و بعد از آن سفید(۴۶%)، سیاه(۴۲%) و قرمز (۳۴%). ترکیب رنگها هم به نوع صنعت و پیامی که صاحبان صنعت میخواهند به مشتریها منتقل کنند و یا برعکس، از انتقال آن اجتناب کنند بستگی دارد.

وبر میگوید: اگر شما صاحب یک بانک هستید بهترین گزینهها برای شما آبی، خاکستری و قهوهای خواهند بود که نشان دهندهی اعتماد و امنیت هستند در صورتی که رنگ قرمز، ممکن است خطر را در ذهن افراد تداعی کند. و اگر شما صاحب یک برند برای خانوادهها هستید استفاده از رنگ سیاه با این که این رنگ باعث میشود که تصاویر بسیار مجللی به ذهن برسند کاملا به ضرر شماست. با توجه به این موضوع رنگ سیاه احتمالا گزینه مناسبی برای یک برند مجلل مد است.

از طرف دیگر رنگ زرد بسیار سرزنده، گرم و بانشاط است. تعداد زیادی از مشاغلی که با خانوادهها سروکار دارند مثل مک دونالد از رنگ زرد استفاده میکنند تا به آنها از طریق لوگو خوش‌آمد بگویند.

دلایل مختلفی وجود دارد که یک برند، یک رنگ خاص را برای تجارت خود بر سایر رنگها ترجیح بدهد. در ادامه توضیحات دو برند مختلف را دربارهی نحوهی انتخاب رنگ لوگویشان مشاهدهمیکنید:

کباب مکزیکی Costa Vida

لوگوی costa vida

مدیر فروش این برند می‌گوید: ما از طیف محدودی از رنگها در تبلیغات و فروشگاههایمان استفاده میکنیم. رنگ نارنجی، سبز و آبی رنگ‌هایی هستند که بیشترین کاربرد را برای ما دارند. چون costa vida به معنی زندگی ساحلی است، ما سعی کردیم تا با استفاده از رنگ‌های سبز و آبی که نشان دهندهی دریا و رنگ نارنجی که معرف خورشید است، معنی نام برندمان را در ذهن مشتری تداعی کنیم. از طرف دیگر این رنگها بسیار گیرا و پویا هستند و چون به خوبی به چشم میآیند، برای تابلوهای تبلیغاتی خیلی مناسب هستند. اما وقتی قرار است برندمان را از طریق عکسهای غذا معرفی کنیم، از رنگهای سطوح طبیعی استفاده میکنیم. مثلا: رنگ چوب سالخورده. چون در این مورد ما میخواهیم رنگ غذا جلب توجه کند.

باشگاه ورزشی Retro

انتخاب رنگ برند retro

موسس باشگاه ورزشی رترو میگوید که رنگ زرد و نارنجی را برای برندش انتخاب کرده چون این رنگها پر از انرژی هستند. این رنگها بسیار پرجنب و جوش هستند و وقتی شما در سالن راه میروید به شدت توجه شما را به خود جلب میکنند. اگر شما یک روز بد را پشت سر گذاشته باشید یا به هر دلیلی بیحال و کمانرژی باشید با دیدن این رنگها حال و هوای شما تغییر میکند، حالتان بهتر و در نتیجه فعالیت شما موثرتر میشود. قرار است که در آینده از تاثیر عطر نیز در کنار رنگ  ها استفاده کنیم. این خیلی مهم است که شما بفهمید که ورزش چقدر در زندگی و سلامت شما تاثیر دارد. برای این موضوع باید آن را با چشم خود ببینید، با دستتان لمسش کنید و آن را تنفس نمایید.

انتخاب رنگ برند برای شما

وقتی میخواهید لوگو، وب سایت یا وسایل تبلیغاتی خود را طراحی کنید باید به پیامی که میخواهید در ذهن مشتریهایتان تداعی کنید اهمیت بدهید و رنگ برندی را انتخاب نمایید که در رساندن این پیام به شما کمک کند.

رنگهایی که برای تبلیغات استفاده میکنید، باید برای مشتریها دلگرمکننده باشند. این رنگها باید کاملا نشاندهندهی ویژگیهای تجاری شما باشند. ریچارد استیونسون (Richard Stevenson) به عنوان یک مدیر فروش و تبلیغات در مصاحبه با Business New Daily می‌گوید: «در مجموع، ما به صاحبان صنایع توصیه میکنیم که برای داشتن یک تبلیغ مناسب طوری از تصویر محصولشان استفاده کنند که این تصویر درک درستی از تجارتشان به مشتریها ارائه کند. همچنین محصول باید در مرکز توجه قرار داشته باشد، پس بهتر است از رنگهای افتاده، مثل خاکستری برای پس زمینه استفاده شود. اما اگر بازهی بسیار گستردهای برای محصولات وجود دارد میتوان از رنگهای جذابتر هم برای تبلیغات استفاده کرد.»

او بر اهمیت رنگ زمینه هم تاکید کرد و گفت که اهمیت رنگ زمینه به اندازهی رنگ لوگو یا خود محصول است. رنگ سفید روشن شاید یک انتخاب ساده و معمول باشد ولی همیشه بهترین نیست. همچنین رنگ خاکستری روشن یا مشتقات سفید چون به سادگی قابل دیدن هستند، انتخابهای مناسبی خواهند بود. هر چند اگر محصول‌تان رنگ روشنی دارد زمینههای تیرهتر مثل سیاه، صورتی یا سبز برای معرفی محصول مناسب‌ترند.

رنگها ابزار قدرتمندی هستند، از آنها در جهت منافع خود استفاده کنید. بیکر

کارشناسان اعتقاد دارند که رنگهایی که شاید برای یک تجارت اصلا مناسب نباشند، برای دیگری کاملا قابل قبول‌اند. مثلا رنگی که شاید برای یک تولیدکنندهی نرمافزار انتخاب خوبی نیست، کاملا مناسب بوتیکی است که صابونهای دست ساز تولید میکند. همچنین اگر در تبلیغات از رنگهای متعدد استفاده شود، مشتری برای دریافت پیامی که قرار است به وی منتقل شود دچار مشکل میشود.

اگر همیشه به دنبال رنگهای روشن و ملایم باشید و بخواهید به مردم آرامش بدهید، موفق نخواهید شد. مثلا اگر قرار است طرحی برای تبلیغات غذا داشته باشید، باید اشتهای مردم را تحریک کنید. پس باید از رنگهای تندتر و پرانرژیتر استفاده کنید. در کل، باید با توجه با قالب تجارتتان یک رنگ درست و به‌جا انتخاب نمایید.

از طرف دیگر باید به سایر رقیبان و همصنفان خود نیز توجه داشته باشید. البته باید حواستان باشد که دقیقا از همان رنگ ها و قالبها استفاده نکنید و رنگی را انتخاب کنید که منعکسکنندهی اهداف و موقعیت شما باشد.

برای مثال اگر در صنعت شما بیش از حد از رنگ زرد استفاده میشود و شما تصمیم دارید که یک تصویر صمیمی و دوستانه ارائه بدهید، بهتر است رنگ صورتی یا نارنجی را جایگزین کنید.

برای این که بهترین انتخاب را داشته باشید، بهتر است از یک شرکت طراحی حرفهای کمک بگیرید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت چطور، تاریخ انتشار: خرداد1395، کدخبر: 3507: www.chetor.com


خبرهای مرتبط
برگزیده ها
خواندنیها و دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین